This is Photoshop's version of Lorem Ipsn gravida nibh vel velit auctor aliquet.Aenean sollicitudin, lorem quis bibendum auci. Proin gravida nibh vel veliau ctor aliquenean.

FOLLOW ME ON INSTAGRAM

+01145928421
mymail@gmail.com

Blog

Wentylacja garażu — co warto o niej wiedzieć? Sposoby na wymianę powietrza w garażu ogrzewanym i nieogrzewanym

Wymiana powietrza to element bezpieczeństwa, który wymagany jest nie tylko w pomieszczeniach mieszkalnych i miejscu pracy, ale także w pomieszczeniach garażowych. Bez względu na to, czy wchodzi ono w skład domu, czy też znajduje się w osobnym budynku, wentylacja garażu jest konieczna ze względu na przepisy, ale także zwykły zdrowy rozsądek. Jakie wymogi powinna spełniać wentylacja, a także różnice między wymianą powietrza w garażach ogrzewanych i nieogrzewanym prezentujemy w tekście poniżej.

Jakie wymogi musi spełniać wentylacja garażu?

Wymóg, dotyczący konieczności wentylacji garażu zawarty jest w przepisach Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i zależy od tego, czy pomieszczenie garażowe jest ogrzewane, czy też nie. Wnętrza nieogrzewane mogą zapewnić sobie wymianę powietrza, chociażby za pomocą otworów wentylacyjnych, umieszczonych zazwyczaj jeden na górze pod sufitem, drugi zaś nad podłogą, i nosi nazwę wentylacji naturalnej. Wymagana powierzchnia zależy od ilości stanowisk parkingowych i wynosi 400 cm2 dla jednego samochodu. Wentylacja garażu ogrzewanego musi z kolei zapewniać usuwanie nadmiaru wilgoci, dlatego też najczęściej stosuje się w nich wentylację mechaniczną lub grawitacyjną, na wyjątkowo dużych obiektach wykorzystuje się zaś czasem wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła.

Wentylacja garażu nieogrzewanego

Najczęściej stosowana wentylacja garażu nieogrzewanego to wentylacja naturalna. Oparta jest ona o otwory nawiewne w przegrodach zewnętrznych, które umieszcza się w drzwiach lub ścianach leżących naprzeciwko siebie. Ich ilość zależna jest od tego, ile stanowisk parkingowych oddzielonych przegrodami budowlanymi, przy czym ich powierzchnia musi wynosić 0,04 m2 na jedno stanowisko. Jeden z otworów wentylacyjnych garażu umieszcza się nad podłogą, z kolei drugi w okolicy stropu. Tak zlokalizowane nawiewy sprawiają, że powietrze przedostaje się z jednego otworu do drugiego najkrótszą drogą, omijając większą część pomieszczenia garażowego.

Wentylacja garażu ogrzewanego

Grawitacyjna wentylacja garażu

W przypadku wentylacji garażu ogrzewanego mamy do wyboru dwa rodzaje wymiany powietrza. Jeden z nich to wentylacja grawitacyjna z przewodem wywiewnym, który skierowany jest nad poziom dachu. Jego wymagana długość nie może być mniejsza niż 3 m, licząc od wylotu do kratki wentylacyjnej, co ma zapewnić odpowiednią wymianę powietrza.

Mechaniczna wentylacja garażu

Alternatywą dla grawitacyjnej wentylacji garażu jest wentylacja mechaniczna. Z pewnością zapewnia ona skuteczniejszą wymianę mas powietrza, jednak wiąże się w dodatkowym kosztem, jest bowiem napędzana przez energię elektryczną. Wentylator wyciągowy montuje się w jednym z nawiewów wentylacyjnych i za pomocą silnika, którym jest napędzany, wpompowuje powietrze do pomieszczenia, a następnie wylatuje przez otwór na przeciwległej ścianie lub drzwiach garażu. Mechaniczna wentylacja garażu sterowana jest za pomocą specjalnych czujników, które mierzą stężenie dwutlenku węgla w danym pomieszczeniu, i w przypadku jego przekroczenia uruchamiają maszynę.

Szczególnym, lecz nie wymaganym sposobem wymiany powietrza w garażu jest wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła. Montuje się je zazwyczaj na dużych budynkach i obiektach, w skład których wchodzą również garaże. Wówczas aparatura do wymiany ciepła odpowiada za kilka poziomów budynku, wypychając duże masy powietrza. Tego rozwiązania nie stosuje się z reguły w gospodarstwach domowych, gdyż jest ono zwyczajnie nieopłacalne.

Sorry, the comment form is closed at this time.